KupBilecik.pl wykorzystuje pliki cookie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki internetowej
Marat/Sade

Spektakl w reż. Wawrzyńca Kostrzewskiego.

14 lutego 2018 o godz. 19:00

Sprzedaż trwa do: 14 lutego 2018 o godz. 18:00

ul. Miodowa 22-24, Warszawa - mapa »

Dostępność: ostatnie sztuki biletów
Ceny biletów: 40 PLN
W latach 60tych sztuka Marat/Sade opowiadała o wariatach, którzy wykrzykują hasła odzwierciedlające prawdziwy obraz świata. Ostre polityczne i społeczne diagnozy bezpiecznie chowały się w trzech ramach: Rewolucji Francuskiej, zakładu dla obłąkanych i teatru w teatrze. Dziś wariaci nie są potrzebni. Racjonalne słowa, padające z ust bohaterów wyjętych z naszych czasów, stają się obrazem szaleństwa pozornie zdrowej rzeczywistości. Szaleństwo normalności osiąga skalę, której nie ma nawet w zakładzie psychiatrycznym.

KAKOFONIA REWOLUCJI czyli ZŁO ZŁEM ZWYCIĘŻAJ

Chaotyczna struktura sztuki tworzy niekończący się ciąg sporów dotyczących kształtu świata, społeczeństwa i jednostki. W czasach indywidualizmu rozumianego szerzej, niż Sade'owska rewolucja seksualna, konstrukcja świata oparta na ujednoliconych siłą masach wydaje się ryzykowna, jednak język Marata, chwiejnego wewnętrznie demagoga, brzmi wyjątkowo aktualnie. Jego rozumowanie i manipulacje, uprawianie polityki antagonizującej społeczeństwo, opartej na nieustannym wskazywaniu wroga, na eliminacji politycznych przeciwników, na populizmie i moralnej wyższości, zderza się ze skrajnym egotyzmem Sade'a. Zakochanie w sobie, ironia, odrzucanie wszelkich wartości i negowanie społecznych struktur nie mogą jednak skutecznie wyzwolić świata z rąk zorganizowanych demagogów. Czy jesteśmy zatem skazani na rzeczywistość pozbawioną bohatera pozytywnego, skoro normalność oznacza wojnę, polityczną agresję, demagogię, wielostronne okopy, kpinę, cynizm i nienawiść, która leży u podstaw wypaczonej miłości ojczyzny?

GALERIA OSOBLIWOŚCI

Bohaterowie sztuki prowadzą swoje własne wojny. Marat, Sade, Corday, Coulmier, Roux, Simona, Wywoływacz, Duperret - każdy z nich ma swój własny plan, pomysł na siebie, sposób na rewolucję. Ich narzędzia to demagogia, nihilizm, nienawiść, pogarda, frustracja, manipulacja, ironia. Razem tworzą nowy zestaw grzechów głównych, przenikający się nawzajem w umownej przestrzeni zakładu, którego nie mogą opuścić. Spektakl, który odgrywają, jest poszarpany, wypada z teatralnych ram, a wariactwo ich niewiele różni się od norm polityczno-społecznego kotła naszych czasów. Czy jednak pacjenci naszego zakładu to młodzi ludzie, zachowujący swoją młodzieńczą energię, wkomponowani w trudną współczesność, pogubieni i szukający swojego głosu, poglądów i autorytetów - czy też to tylko groteskowe figurki w rewolucyjnej szopce?

BOHATER ZBIOROWY

Jeśli do tej menażerii osobliwości dodamy bohatera zbiorowego, czyli reprezentowany przez Polpocha, Kokol i Rossignol lud, który podąża - często ślepo - za wykrzykującymi zgrabne hasła prowodyrami, lud kapryśny, pochopny i zmienny w swoich osądach, lud, który rzadko kiedy do końca osiąga pełne spektrum społecznych i politycznych zjawisk, balansujący na granicy zrozumienia - jeśli ten lud stanie się równoprawnym bohaterem dyskursu - wtedy dopełni się obraz świata, który codziennie oglądamy za oknem, naszego rodzimego zakładu w Charentonie.

NIEŚMIERTELNE MECHANIZMY

Rzeczywistość pod wieloma względami się zmieniła w stosunku do lat 60tych, kiedy powstał tekst sztuki, jednak mechanizmy działania społeczeństwa, narodu i polityki, skupiającej się coraz agresywniej na tępieniu przeciwnika, są wciąż aktualne, nawet bardziej bezwzględne niż kilkadziesiąt lat temu. I choć niejasna jest ostateczna definicja rewolucji, społecznych tarć, choć nieznane są sposoby budowania idealnego świata, to warto dla przestrogi zanurzyć się w ponury świat współczesnego szaleństwa, tak zręcznie i lekko naszkicowany przez Petera Weissa. Zapraszamy do Muzeum Szafotu, w którym grupa frustratów spróbuje odegrać historyczne zabójstwo Marata a jednocześnie opowiedzieć o polityczno-społecznych dewiacjach naszych czasów.

Autor utworu dramatycznego - Peter Weiss
Autorzy przekładu - Andrzej Wirth i Joanna Kulmowa
Opracowanie - Wawrzyniec Kostrzewski
Reżyser - Wawrzyniec Kostrzewski
Scenografia i kostiumy - Ewa Gdowiok
Muzyka - Mateusz Wachowiak
Współpraca choreograficzna i taniec - Vova Makovskyi
Opracowanie muzyczne - Anna Grabowska
Reżyseria światła - Wojciech Suleżycki
Asystent reżysera - Mateusz Weber

Obsada: Maciej Babicz, Karolina Charkiewicz, Zofia Domalik, Michał Klawiter, Anna Lemieszek, Vova Makovskyi, Sofia Mietielica,
Agata Różycka, Hanna Skarga, Marcin Stępniak, Dawid Ściupidro, 

Czas trwania: 90 minut
Zapisz się, a otrzymasz powiadomienia o nowych wydarzeniach! i uzyskasz dostęp do najlepszych miejsc przed innymi!
Zobacz inne wydarzenia z miasta Warszawa...
17 marca 2018
godz. 19:00
3 opinie:
Średnia ocena: 5 / 5
17 marca 2018
godz. 19:00
0 opinii:
Średnia ocena: 0 / 5
20 maja 2018
godz. 11:30
7 opinii:
Średnia ocena: 5 / 5
16 maja 2018
godz. 19:00
318 opinii:
Średnia ocena: 4.84 / 5
24 czerwca 2018
godz. 19:00
9 opinii:
Średnia ocena: 5 / 5
6 maja 2018
godz. 17:30
2 opinie:
Średnia ocena: 5 / 5
2 czerwca 2018
godz. 19:00
318 opinii:
Średnia ocena: 4.84 / 5
16 kwietnia 2018
godz. 17:00
85 opinii:
Średnia ocena: 4.89 / 5
3 marca 2018
godz. 19:30
119 opinii:
Średnia ocena: 4.82 / 5
22 marca 2018
godz. 19:30
0 opinii:
Średnia ocena: 0 / 5
12 maja 2018
godz. 16:00
9 opinii:
Średnia ocena: 5 / 5
15 marca 2018
godz. 19:00
7 opinii:
Średnia ocena: 5 / 5
25 marca 2018
godz. 16:30
0 opinii:
Średnia ocena: 0 / 5
20 maja 2018
godz. 11:00
3 opinie:
Średnia ocena: 4.67 / 5
4 marca 2018
godz. 19:00
1 opinia:
Średnia ocena: 5 / 5
8 marca 2018
godz. 19:00
8 opinii:
Średnia ocena: 5 / 5
26 marca 2018
godz. 18:00
231 opinii:
Średnia ocena: 4.98 / 5