[L'amica geniale] na podstawie tetralogii neapolitańskiej Eleny Ferrante
Powieści Eleny Ferrante - zebrane w cyklu znanym jako tetralogia neapolitańska lub, od tytułu pierwszego tomu, Genialna przyjaciółka - to literacki fenomen ostatnich lat, który wywołał czytelniczą Ferrante fever [gorączkę Ferrante]. Włoska autorka jest specjalistką od tożsamości: jej imię i nazwisko to pseudonim, trwają spekulacje kim jest "prawdziwa" Ferrante i jak bardzo autobiograficzne są jej książki. Tożsamość in progress, wymykająca się schematom, ale też nieustannie ścierająca się ze społecznymi oczekiwaniami i osobistymi projekcjami, to także wielki temat powieściowego cyklu.
Historia życia Eleny - i historia jej przyjaźni z Lilą - to bezkompromisowa i przewrotna wariacja na temat powieści formacyjnej, z główną bohaterką zamiast bohatera, osadzona w realiach tyleż malowniczych [Neapol], co prozaicznych [portret klasowego społeczeństwa z wykluczeniem w tle]. Opowieść porywająca, ale przede wszystkim zawstydzająco szczera, zrywająca z idealizacją na rzecz bezlitosnej introspekcji. Zaproponowana przez Ferrante zmiana optyki pozwala spojrzeć na klasyczne tematy europejskiej sztuki - jak dojrzewanie, formowanie artysty, kształtowanie społecznej świadomości - z perspektywy radykalnie kobiecej - to znaczy umieszczającej w centrum doświadczenie kobiet, ale także doświadczenie tych i tego, co dotychczas pomijane i wykluczane.
Spektakl na motywach tetralogii to wyzwanie rzucone teatrowi, próba pogodzenia epickiego rozmachu i intymnej kameralności, społecznego zaangażowania i perspektywy skrajnie osobistej, wreszcie - próba dowartościowania codzienności, spojrzenia na nią bez zbędnych mitologizacji i toksycznych fantazji. To także próba teatralnej odpowiedzi na wykreowany przez Ferrante performans tożsamości - osobnej, ale zawsze kształtowanej przez interakcję z innymi, w ruchu, w doświadczeniu, w działaniu.
Realizatorzy:
Przekład Alina Pawłowska-Zampino oraz Lucyna Rodziewicz-Doktór
Edytor polski Wydawnictwo Sonia Draga
Adaptacja Weronika Szczawińska, Piotr Wawer jr
Reżyseria Weronika Szczawińska
Dramaturgia Piotr Wawer jr
Scenografia i kostiumy Karol Radziszewski
Muzyka Krzysztof Kaliski
Projektowanie dźwięku Łukasz Maciej Szymborski
Światło Jan Sławkowski
Inspicjentka Justyna Bartman-Jaskuła
Asystentka reżysera Paulina Wosik
Obsada: Anna Błaut, Anna Kieca, Ewelina Paszke-Lowitzsch, Lina Woski, Mariusz Bąkowski, Jerzy Senator
Classical music concerts / Koncerty z muzyką klasyczną
Kiedy kota nie ma
Reż. Marcin Liber
aFish! Komedia inspirowana śmiesznymi ogłoszeniami
Balet Jezioro Łabędzie
Reż. Katarzyna Kalwat
Phil Collins Music by Paulina Cynkar
Polska Noc Kabaretowa 2024
Klauzula Sumienia
Nowy program: Tradycje Polskie
Zostaw nam swoje dane, a natychmiast poinformujemy Cię, jak tylko nowe wydarzenie pojawi się w sprzedaży!